Biznes

Biznes plan restauracji – jak napisać?

Otworzenie restauracji to marzenie wielu z nas. Częściej jeździmy po świecie i próbujemy nowych smaków, a potem chcemy je zaprezentować naszej lokalnej społeczności. Lub też jesteśmy świetnymi kucharzami i uwielbiamy kreować nowe potrawy albo po prostu uważamy, że to dobry pomysł na biznes. Obojętnie jakie są nasze motywacje i co nami kieruje, czy pasja do gotowania, czy chęć zarobku, czy może jedno i drugie, to zawsze powinniśmy przygotować biznes plan dla naszego pomysłu. Pozwoli on przeanalizować nasze szanse na powodzenie biznesu i przygotować się na różne sytuacje, dzięki czemu lepiej sobie z nimi poradzimy. Biznes plan restauracji będzie również potrzebny przy ewentualnym pozyskiwaniu środków finansowych. Zobaczmy jak przygotować biznesplan, który uwzględnia wszystkie istotne informacje.

Biznes plan restauracji – od czego zacząć?

W pierwszej kolejności należy przygotować opis działalności, w którym przedstawimy profil i charakter naszej restauracji. Od tego bowiem zależą działania jakie musimy podjąć w celu jej uruchomiania i prowadzenia z sukcesem. Przyjęty profil restauracji ma również wpływ na dalszą analizę, którą przeprowadzimy w biznesplanie. Należy opisać jakie dania będziemy podawać, z jakich produktów korzystać, w jakich godzinach będzie funkcjonować nasza restauracja, do jakich klientów będzie skierowana oferta i czy planujemy dostarczanie posiłków. Powinien to być ogólny opis działalności, który zostanie rozwinięty w dalszej części biznesplanu.

Kolejną kwestią jest ocena rynku i konkurencji. Powinniśmy dowiedzieć się jak dużo jest restauracji w mieście, w którym planujemy otworzyć działalności i ile z nich znajduje się w naszym bezpośrednim otoczeniu. Należy również sprawdzić ile restauracji posiada profil podobny do naszego i celuje w tę samą grupę klientów. Analiza powinna również uwzględnić przewidywany popyt na nasze usługi. Musimy też dokonać opisu planowanego zatrudnienia. Ustalić liczbę pracowników i stanowiska jakie będą oni zajmować.

Kolejne ważne elementy w biznesplanie

Następną bardzo ważną kwestią jest analiza kosztów inwestycyjnych i operacyjnych, czyli ile pieniędzy potrzebujemy, by uruchomić biznes a następnie by móc go prowadzić. Koszty inwestycyjne to zakup wyposażenia: mebli, sprzętu gastronomicznego, naczyń, fartuchów, itp., kasy fiskalnej, koszt utworzenia strony internetowej, zakupu komputera, czyli wszystkie koszty, które musimy ponieść jeszcze przed uruchomieniem lokalu.

Koszty operacyjne to te związane z naszą działalnością: pensje pracowników, opłaty za wynajem lokalu, zakup produktów spożywczych i higienicznych, koszty związane z marketingiem. W oparciu o powyższe koszty możemy przygotować prognozę finansową. Należy policzyć jakie koszty miesięczne będziemy ponosić, a następnie ustalić marże na sprzedawane produkty, by określić ich cenę. Dzięki temu możemy również obliczyć jakie miesięczne obroty powinniśmy uzyskiwać wraz z rozwojem działalności, by pokryły one koszty i zapewniły zyski.

Ważna jest również analiza SWOT, czyli podsumowanie naszych mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń. W branży gastronomicznej bardzo istotny jest marketing, dlatego nasz biznesplan powinien również uwzględnić plan marketingowy, w którym określimy z jakich form reklamowania naszej działalności zamierzamy korzystać. Mamy dużo możliwości, od reklamy w mediach tradycyjnych po media Internetowe i programy lojalnościowe. Następnie warto też przygotować opis wizji rozwoju działalności w kolejnych miesiącach i latach.

Przeczytaj również o tym, jak zorganizować muzykę w restauracji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *