Biznes

Muzyka w restauracji: ile kosztuje, co trzeba zrobić?

Niespieszny obiad w miłym towarzystwie lub kolacja jedzona na mieście, to chwile, którym często towarzyszy muzyka puszczana w restauracji. Czy właściciel lokalu musi za nią płacić?

ZAIKS czy STOART to skróty znane przedsiębiorcom wielu branż. Jednak z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, najczęściej do czynienia mają właściciele lokali gastronomicznych. Muzyka w restauracjach, odtwarzana w charakterze tła, wymaga odprowadzania comiesięcznych opłat na konto organizacji reprezentujących interesy wykonawców muzycznych. A koszty te nie są małe. Stawki za puszczanie muzyki w restauracji wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Uzależnione są od tego, co znajdziemy w menu, czy lokal posiada pozwolenie na sprzedaż alkoholu (wówczas kwoty rosną dwukrotnie), oraz od ilości miejsc przewidzianych dla klientów. Znaczenie ma także miasto w jakim prowadzimy działalność. Za taki sam lokal w miejscowości mającej do 10 tysięcy mieszkańców, zapłacimy o połowę mniej niż w stolicy.

Nie tylko ZAIKS

Ale umowa licencyjna zawarta z ZAIKS-em lub ze Związkiem Artystów Wykonawców STOART, to niejedyna droga na puszczanie muzyki w restauracji. Coraz powszechniejszym sposobem na legalne odtwarzanie muzyki w restauracjach są serwisy związane z audiomarketingiem. Bezterminowa legalność utworów i jednorazowa opłata za zakup tematycznych pakietów muzycznych sprawiają, że taka forma staje się popularna także wśród artystów. Czterogodzinną ścieżkę dostosowaną do klimatu miejsca można kupić już od 70 złotych.

Darmowa muzyka w restauracji?

To pytanie zadaje sobie wielu restauratorów. I jest to możliwe w przypadku utworów sprzed siedemdziesięciu lat, bo wtedy upływa okres ochronny, po którym wygasają autorskie prawa majątkowe do danego utworu. Jeśli chcemy, aby darmowa muzyka w restauracji była nieco bardziej współczesna, są na to sposoby. Pozwala na to tzw. Creative Commons. To system, w którym autorzy udostępniają swoje utwory na specjalnej licencji, a warunkiem korzystania z nich jest udostępnianie informacji o ich twórcach.

Klimat przyciąga klienta

Warto pamiętać, że o tym, jak smakuje danie w restauracji, rzadko decyduje sam kucharz. Miejsce na przytulną kolację lub biznesowe spotkanie po prostu musi mieć klimat. Oprócz karty dań i wystroju lokalu decyduje o nim właśnie muzyka w restauracji. Jej dobór buduje atmosferę miejsca, i według badań, w 80% decyduje czy klient zechce przyjść do nas raz jeszcze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *