Jak znaleźć swoją niszę?

3 minutes, 12 seconds Read

Pragniesz rozpocząć własny biznes lub dorobić sobie prowadząc działalność nierejestrowaną, ale skrzydła podcina Ci fakt, że wydaje Ci się, że przecież wszystko już jest. Nie masz pomysłu na świadczenie usług czy asortyment do sklepu. Fakt, konkurencja obecnie jest ogromna i chyba nie ma takiej dziedziny, z której nie znałbyś przynajmniej kilku sklepów internetowych. To jednak nie przeszkadza temu, aby każdy z nich był dochodowym biznesem. Jeśli nie masz pomysłu na to jaki biznes chcesz prowadzić i czujesz, że odnajdziesz się w różnych dziedzinach poszukaj swojej niszy rynkowej.

Co to jest nisza rynkowa?

Według definicji nisza rynkowa to wąska grupa nabywców, którzy szukają określonych korzyści i mają sprecyzowane potrzeby. Dotyczy to zarówno towarów jak i usług. Czynnikiem decydującym o zakupie nie zawsze jest cena, czasami może być to dostępność danego produktu czy jego jakość. 

 

To definicja niszy rynkowej z pozycji odbiorcy czyli klienta.  Z pozycji rynkowej definicja będzie wyglądała nieco inaczej. Można powiedzieć, że niszą jest wtedy produkt lub usługa, która trafia do wąskiego grona odbiorców. 

 

Niezależnie od tego jaką definicję przyjmiemy, ich cechą wspólną jest to, że są bardzo wyspecjalizowaną grupą produktów lub usług. 

Jak znaleźć niszę rynkową?

Wypełnienie niszy rynkowej często wynika ze znajomości pewnych niezaspokojonych potrzeb. Często jest to związane z własnymi doświadczeniami czy nierozwiązanym problemem. W niektórych przypadkach jest to także poparte wcześniejszymi badaniami rynku i na podstawie wypowiedzi przedstawicieli konkretnych grup społecznych ustalane są niezaspokojone potrzeby.

 

Znalezienie niszy rynkowej nie zawsze musi wiązać się z wymyśleniem czegoś zupełnie nowego, czego jeszcze nia ma w danej okolicy lub nie zostało skierowane do danego odbiorcy. Czasami dotyczy to towarów lub usług, które już są na rynku, jednak w niewystarczającej ilości. 

 

Może być to także rozwinięcie posiadanego już sklepu czy punktu usługowego o nowy produkt lub usługę, a także uzupełnienie działania czy udoskonalenie już oferowanego produktu. 

 

Strategią marketingową jest także samodzielne kreowanie niszy rynkowej. Przez jednych uznawane jest to za perfidne zagranie marketingowe, przez innych za przemyślaną strategię biznesową. Chodzi o celowe i przemyślane działanie mające na celu informowanie klientów o limitowanych ilościach czy określonym czasie sprzedaży, po którym dany produkt nie będzie już dostępny.

Sposoby na odnalezienie niszy

Jednym ze sposobów jest samodzielne szukanie problemów we własnym otoczeniu i znalezienie do nich stosownych rozwiązań. Może dotyczyć to własnego gospodarstwa domowego lub konkretnej okolicy. Dobrym sposobem jest także baczne przeszukiwanie internetu i śledzenie grup społecznościowych. To cenne źródło informacji, dodatkowo darmowe. Ludzie tam wymieniają się poglądami na różne tematy i zwracają uwagę na swoje niezaspokojone potrzeby. To kopalnia pomysłów na biznes na wyciągnięcie ręki.

 

Szukanie niszy może polegać także na próbie udoskonalenia już istniejącego produktu lub usługi. 

 

Nie zawsze pomysł na biznes bierze się z chęci rozwoju zawodowego. Czasami jest wynikiem pasji i zainteresowań. Ich rozwój i lepsze poznawanie środowisk z nimi związanych jest jednym z ciekawszych sposobów na znalezienie niszy biznesowej.

 

Znalezienie niszy wymaga nieco kreatywności i bacznej obserwacji rynku i jego odbiorców. Jednak końcowym etapem zawsze powinno być zbadanie dochodowości danego biznesu, bo nawet najbardziej genialny pomysł, który wydaje nam się złotym strzałem może okazać się ciekawym jedynie dla nas. Dlatego każdy nowo wprowadzany produkt na rynek czy usługa powinny być przetestowane na grupie docelowej. 

 

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.